Apoteket tar tillbaka påstående om att solskydd utan nanopartiklar är sämre

Efter ett tidigare inlägg här, om solkrämer och nanopartiklar, kontaktade distributören för Eco Cosmetics Apoteket om deras uttalande i en artikel på deras hemsida om att ”Om man skulle välja en solkräm som hade större titandioxidpartiklar så skulle solskyddet bli mera som en pasta samt att solskyddet skulle bli sämre.”.

Det visar sig att Apoteket inte har någon källa för detta påstående och att påståendet är felaktig eller snarare att ”meningen är olycklig”… Alltså, Apoteket anser inte att UV-skyddet försämras om större partiklar av titandioxid används. Av denna anledning har de nu tagit bort det felaktiga påståendet. Bra tycker jag, då det är superviktigt med korrekt information.

Övrig information: Distributören för Eco Cosmetics i Sverige hade kontakt med Kemisk-Tekniska Leverantörsförbundet förra sommaren angående just titandioxid och nanopartiklar. De fick informationen att titandioxid partiklar i icke-nanostorlek snarare skyddar bättre än titandioxid partiklar i nanostorlek, och att titandioxid i nanostorlek enbart är bättre ur ett kosmetiskt perspektiv (man blir mindre vit).

Tänk vad en kundfråga kan leda till! En jättebra kedjereaktion blev det 🙂 Tummen upp för distributören för Eco Cosmetics i Sverige som tog tag i detta och kontaktade Apoteket. Tummen upp igen för att de alltid är så kunniga och seriösa.

8 reaktioner till “Apoteket tar tillbaka påstående om att solskydd utan nanopartiklar är sämre”

  1. Ha, det är just sådant som får, iallafall mej, att verkligen vilja köpa deras produkter (Eco Cosmetics alltså). Jag gillade dem redan tidigare, men det här bara förstärker ett redan gott intryck!!!

    1. Det är extremt värdefullt med grossistföretag med hög kompetens. Ekologisk hudvårdsprodukter får många gånger stämpeln för att vara ett bättre hälsoalternativ men att produkterna fungerar sämre. Denna felaktiga syn hoppas jag att det blir ändring på snart.

  2. Jätteintressant! Solskydds-frågan är lika aktuell varje år, men detta året känns det äntligen som att den konventionella kosmetika-branschen börjar fatta. Bra jobbat av Eco Cosmetics! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *